3 stycznia 2016

Pierwsza trójka najlepszych powieści roku 2015: Szczygieł

recenzje książek

SZCZYGIEŁ  - DONNA TARTT


Wydawnictwo: Znak Liternova

Tłumaczenie:    Jerzy Kozłowski

Liczba Stron:    844

Kategoria:          Powieść Obyczajowa











„(…) muszę powiedzieć, że ja osobiście nigdy nie wyznaczałem wyraźnej granicy między „dobrem” i „złem” jak ty. Dla mnie: ta granica jest często fałszywa. Jedno i drugie nie jest całkiem rozdzielone. Jedno nie może istnieć bez drugiego.”

„Nagroda Pulitzera 2014”, „Największe wydarzenie literackie tej dekady” – te słowa wręcz krzyczały do mnie z księgarnianej półki. Nie dało się przejść obok nich obojętnie. I muszę przyznać, że nie zawiodłam się – choć Szczygieł to opasłe tomiszcze (ponad 800 stron), nie nudzi  się ani przez chwilę. Często czytając jakąś książkę, chcę ją zakończyć jak najszybciej, aby zanurzyć się w kolejnej powieści – tu wręcz przeciwnie, cieszyłam się możliwością spędzenia każdej kolejnej chwili z bohaterami. Z utęsknieniem czekałam na moment, kiedy znowu będę mogła na chwilę usiąść i rozsmakować się historią.

Głównym bohaterem Szczygła jest Theo, którego poznajemy, gdy siedzi zamknięty i przerażony z pokojowym hotelu w Amsterdamie. Jak tu trafił? Co się z nim stanie później? Tego właśnie dowiemy się z kart powieści. Theo wraca wspomnieniami do czasów dzieciństwa, a konkretnie do pewnego burzowego dnia, kiedy to chcąc schronić się przed deszczem wpada z mamą do muzeum. Ta wizyta wywróci jego życie do góry nogami.

To książka o tym, jak każda nasza decyzja wpływa na nasze późniejsze losy. Skłania do refleksji, do zastanowienia się nad własnymi losami – są przecież takie chwile, osoby czy miejsca, które zaważyły całkowicie na naszym życiu. To również powieść o radzeniu sobie z traumą, o przyjaźni i oraz o tym, że nie uciekniemy od tego, że jesteśmy dziećmi swoich rodziców. Choćbyśmy bardzo się starali.

W pewnym momencie akcja przeskakuje o 8 lat a ja kiedy czytałam dalsze koleje losu Theo, Andy’ego, Borisa czułam się, jakbym spotkała na ulicy dawno nie widzianych znajomych i dowiadywała się, co się u nich wydarzyło przez ostatnie lata. Moim zdaniem świadczy to o sile i głębi charakterów stworzonych przez Tartt.

Mankamentem jest ostatnia część książki (mniej więcej ostatnie 100 stron) – książka z obyczajowo-refleksyjnej zmienia się w sensacyjną. Te strony napisane zostały w dość chaotyczny, niespójny z resztą powieści sposób. W ostatnim rozdziale jednak znowu akcja się uspokaja a zakończenie jest przekonujące. Gorąco polecam. 

Dla kogo? 
  • Dla wielbicieli powieści Zafona
  • Dla tych, którzy kiedyś byli wielbicielami powieści Zafona, ale z nich wyrośli
Ocena: 9/10 - wybitna
Szczygieł (Nagroda Pulitzera  2014) [Donna Tartt]  - KLIKAJ I CZYTAJ ONLINE
Udostępnij:

11 komentarzy:

  1. Mam w planach, a skoro jest to książka dla wielbicieli Zafona, to tym bardziej mam ochotę ją przeczytać :) Pozdrawiam :)

    http://fascynacja-ksiazka.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! Jak przeczytasz, daj znać koniecznie, czy Tobie również podobała się tak bardzo jak mnie. pozdrawiam!

      Usuń
  2. No tak, nie jestem wielbicielka Zafona

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też już nie. Ale książka mi się podobała mimo to :)

      Usuń
  3. Bardzo chcialabym przeczytac. Moze masz do pozyczenia? :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wlasnie skonczylam. Podobala mi sie, ale nie zachwycila - pierwsza polowa byla super, bardzo rozbudowala moje oczekiwania. Ale pod koniec, szczegolnie od tego wyjazdu do Amsterdamu jakos mi tak nie lezalo cos... tez o tym pisalas w swojej recenzji, u mnie chyba tylko ta zmiana w wiekszym stopniu rzucila swiatlo na obraz calosci.

      Usuń
    2. Zastanawiam się o co chodziło? Może o to, by po 10 latach w nareszcie skończyć książkę? Ta część w Amsterdamie jest bardzo chaotyczna, na szczęście stosunkowo krótka w porównaniu z całością. Szkoda, że tak wpłynęła na Twoją ocenę.

      Usuń
  4. Chyba dopiszę do listy życzeń urodzinowych :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To od razu z najnowszą powieścią Donny Tartt pt: "Mały przyjaciel", która wychodzi już niebawem :)

      Usuń